Soms is de airline genoodzaakt je vluchtschema te wijzigen (bijv. door wijzigingen of annuleringen in haar dienstverlening). Het meest passende en aansluitende vluchtschema wordt je in dat geval aangeboden door de airline (wanneer mogelijk).
De airline mag kleine wijzigingen direct doorvoeren (tot enkele uren verschil). We sturen je bij deze kleine wijzigingen alleen een informatieve email om je op de hoogte te brengen van het gewijzigde schema. Er is verder geen actie nodig.
Is de wijziging in je vluchtschema groter? Dan sturen wij (of de airline) eerst een e-mail om de wijziging te accepteren via de button in de e-mail. Let op: houd rekening met de getoonde deadline in de e-mail. Na het verstrijken van de gestelde deadline, zal het gewijzigde schema automatisch worden bevestigd, om annulering of overboeking door de airline te voorkomen. Wens je na deze deadline toch een ander schema of wil je annuleren? Dan zijn er altijd (hoge) wijzigings- of annuleringskosten.
Indien je je boeking volledig wenst te annuleren (als gevolg van de grote wijziging in het vluchtschema), dan adviseren we je altijd eerst contact te zoeken met de airline of je aanspraak kan maken op een terugbetaling van de ticketprijs. Afhankelijk van de betrokken airline wordt de ticketprijs pas terugbetaald bij minimaal 3 uur tot soms zelfs minimaal 5 uur tijdsverschil ten opzichte van het vorige schema. Wens je vervolgens definitief te annuleren en een verzoek tot terugbetaling in te dienen? Neem dan contact met de airline op of vul ons contactformulier in (optie Wijzigen > De airline heeft mijn vluchten gewijzigd of geannuleerd).
Belangrijke informatie over wijzigingen of annuleringen die de airline doorvoerde:
- Een wijziging of annulering wordt altijd door de airline doorgevoerd, en niet door ons als reisagent. Wij hebben geen invloed op (onverwachte) aanpassingen in dienstregeling van de airline.
- Het alternatieve schema dient altijd te worden geboekt met de origineel geboekte airline.
- Wij assisteren je vanuit service oogpunt bij het verwerken van de wijziging/annulering. Wij houden ons altijd aan de regels die de airline voorschrijft en wijken hier niet van af. De airline zelf heeft altijd meer mogelijkheden dan ons als reisagent.
- Alleen de airline zelf kan je omboeken naar andere airlines (bijv. bij last minute wijzigingen of annuleringen). Weigert de airline je enige assistentie? Spreek de airline dan aan op haar wettelijke verplichting je rechtstreeks te assisteren (bijv. onder EU Regulatie (EC) No 261/2004).